Kortstondig kan een draad van 8 mm2 wel 63 Ampere voeren maar dat kan niet langdurig en al helemaal niet in installaties.

Daarbij speelt ook nog een rol of de draad met 8mm2 vrij ligt of in een kabel zit waar andere kabels in zitten die deze stroom voeren.

Door de (op zich geringe) weerstand van de draad wekt de stroomsterkte in het kwadraat de warmteontwikkeling\
op.

Daarom kan een draad in bijvoorbeeeld een oliebad of met een tefloncoating en goede koeling , deze stroom hebben, er ontstaat dan geen temperatuur die tot brand
kan leiden.

Als een koper(draad te warm wordt , verkoolt het zijn isolatie, het nadeel is dat koolsof een (niet zo goede )geleider is, die een soort kortsluiting met anderer draden in de kabel gaan geven.

Dat geeft dus vuurwerk......

Ook speelt het een niet onderschatte rol of de draad/kabel wel of niet opgerold is.

In feite kun je door een draad van 8mm2 wel meer dan 100 A geven, het is een kwestie van voldoende koeling.

Wel moet je je realiseren dat koperdraad een hogere soortelijke weerstand krijgt als het warm/heet wordt.
Dus neemt bij gelijkblijvernde stroom de warmteontwikkeling ook nog eens toe.

Houd dus je draden koel en neem liever een maatje dikker dan te dun.

Ik begrijp ook wel dat je bang bent dat koperdieven er met je bekabeling vandoor gaan maar dat moet geen reden zijn om te dun draad te gebruiken!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb het verhaal wat langer gemaakt omdat mij niet duidelijk is of je 400VAC of een 12 VDC auto-audioinstallatie aan gaat leggen, in het laatste geval is de continuestroom meestal een stuk lager dan 63 A, tenzij je je door geluidgolven voort wilt stuwen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het één enkele geleider van 8 mm doorsnede is dan kan het wel, maar een 3 fase kabel met nul en aarde van totaal 8 mm doorsnede is veel te dun voor die stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kabelsecties afzekert met eem automatische veiligheid, dan heb je een 16mm2 kabel nodig voor 63 Amp.

Als je een smeltveiligheid gebruikt dan heb je een iets grotere kabel nodig. De volgend standaard kabel is dan 25 mm2 voor de zelfde 63 Amp.

16 mm² heeft een diameter van 4,6 mm
25 mm² heeft een diameter van 5,6 mm